Tuesday, March 11, 2014

Pakar Mengomel

Hai bertemu kembali kita walaupun hakikatnya kita bukan betul-betul bertemu malah tidak pernah serta tidak akan bertemu jika kau duduk kat sana aku duduk kat sini jadi aku rephrase balik ayat aku tadi.


Hai.


Walaupun aku kerja sekejap sangat-sangat masa cuti yang lama itu hari. Aku ada juga ambil dua tiga tips dari bos aku yang super baik dan soft-spoken. 


Antara mutiara kata beliau yang paling semat adalah, "Jangan takut untuk jumpa customer yang berpangkat tinggi, sebab depa tu pakar dalam bidang depa, bukan dalam bidang bank."


Sungguh, tak tipu. Ada pelanggan yang pangkat punya lah tinggi, title bukan sekadar Encik/Puan, tapi bab-bab bank, beliau blur. Aku pula yang berasa sebegitu hebat pandai. 


Sebab itulah, kalau kau pakar dalam apa-apa bidang, tak payahlah menempelak pendapat atau idea orang lain yang memang pakar dalam bidang beliau hanya disebabkan kau rasa pendapat atau idea beliau itu kau tak dapat terima dengan logik akal kau tudia punya panjang sekali ayat aku. Itu satu. Kalau kau tempelak depan-depan, kira bagus la sikit sebab at least orang tersebut boleh terangkan bagi kau paham. Ini tidak, pesen mengumpat belakang. Pesen dahlah bodoh, lepas tu sombong. Entah-entah nafas pun bau tungkik. 


Ilmu pengetahuan ni kalau dikumpul kesemuanya, aku rasa tak sampai 0.01% pun yang kita semua dah tahu. Macam kenapa perempuan suka mengubah fikiran, haa kau tahu apa penerangan kepada persoalan tersebut?! Kalau kau perempuan pun belum tentu kau boleh jawab. Tambah-tambah aku yang lelaki bertaraf high standard ni. 


Aku percaya, suka hati kau la nak percaya ke tidak, yang setiap orang ada kepakaran masing-masing. Dan aku percaya lagi, suka hati juga kau nak percaya ke tidak, yang sampai mati pun, tak akan ada orang yang boleh jadi pakar dalam segala bidang. Jadi, duduk diam-diam lah, biarlah mereka-mereka tu nak mencari pakai kaedah apa-apa pun. Berjaya ke gagal ke, hang rugi celah mana? Guna duit pak ang dengan mak ang ka tokwan ang ka? Kahkahkah. Kalau tak ada sumbangkan apa-apa selain aksara dalam media sosial, kita rilek sudahlah. Bising banyak-banyak pun bukannya boleh percepatkan proses penemuan. 


Berita yang tak ada kaitan, aku dengar Klang dah tak hujan dekat seminggu? Pehhhhhh lama gila tak hujan dohhhh semingguuu sampai keluar berita dekat radio pftt hangpa tau dak Perlis dah lebih 3 bulan tak hujan hangpa tau dak setan?! 

No comments: