Friday, November 2, 2012

Suhaimi dan basikal

Malam itu suasana di Marikh sangat sepi. Sedikit sejuk dan berangin-angin. Lalu dua tiga batang pokok kelapa pun bergoyang kerana masakan boleh bergoyang jika tiada angin. Angin di Marikh mengandungi karbon monoksida, nitrogen, serai dan E471.


Dalam samar-samar malam, Mohamad Resdi Arjuna Jamalulail bin Ali mengayuh basikal tuanya. Mohamad Resdi Arjuna Jamalulail bin Ali namanya begitu panjang sehinggakan kawan-kawannya memanggilnya dengan nama yang lebih pendek. Mereka memanggilnya dengan nama Suhaimi.


Dalam seronok-seronok mengayuh basikal di permukaan Marikh yang berbenjol-benjol dan berlumpur, Suhaimi terlanggar seketul batu. Lalu Suhaimi pun tersungkur dan masuk hospital di selatan Marikh. Sedar-sedar sahaja, Suhaimi sudah terlentang di atas katil sambil dikelilingi oleh pesakit lain. Ada pesakit yang bersimen di kaki, ada yang berbalut di kepala, ada yang berplaster di badan, ada juga yang sihat-sihat sahaja.


"Saya Doktor Ghaniludin Rejabbudin bin Ramsulidin ke empat. Awak boleh panggil saya Sallyludin."


"Saya kat mana ni doktor?"


"Sepital."


Sallyludin pun menghilangkan diri sebalik kerumunan jururawat-jururawat yang semuanya berkaca mata dan berbaju ketat serta berskirt di paras paha.


Suhaimi lalu mati di situ kerana ajalnya sudah begitu. Sudah tertulis di kitab takdir. Usah dipertikaikan akan kesudahan cerita Suhaimi.


Babai.

1 comment:

Anonymous said...

penyudahnya macam haremmm je kan hahaha