Saturday, May 22, 2010

Persona

Observasi. Bunyi macam masturbasi. Tapi bukan, ini kurang meletihkan dan lebih menyeronokkan.




Dulu time kecik-kecik aku suka tengok alam, tengok bukit, tengok pantai, tengok unggas, tengok kambing-kambing serta arnab-arnab peliharaan nenek aku. Lepas tu aku selalu pikir "Macam mana entah rasa jadi benda lain?" Sampaikan satu tahap aku pernah tertanya-tanya "Macam mana rasa kalau aku dilahirkan sebagai seorang malaikat." Dah nama pun budak-budak.




Tapi bila aku matang sikit, aku suka tengok perangai dan tingkahlaku orang lain. Dan sekarang aku dah pandai untuk tidak menilai seseorang berdasarkan pandang pertama. Pandangan pertama bagi aku adalah hanya sebagai muqadimmah. Tak adil bagi aku untuk menilai seseorang berdasarkan satu atau dua pertemuan. Kenapa entah ayat aku menggelikan. Sebab tu aku susah untuk bercakap banyak kalau baru sekali dua berjumpa. Dan sebab tu jugak lah aku selalu dilabel sombong ataupun tidak berperasaan.




Bak kata cikgu bahasa inggeris aku dulu, setiap insan adalah unik. Setiap orang ada latar belakang yang berbeza. Dan sampai sekarang aku still amazed macam mana orang yang berlainan latar belakang boleh bertemu dan jadi kawan. Orang yang dulu bila first time jumpa menyampah macam haram, sekarang dah boleh jadi member sejubor (oh, ini term untuk member baik kat sekolah aku dulu, siapa yang cipta aku pun taktau, yang penting tiada kena-mengena dengan hubungan songsang mahupun luar tabii).




Dan orang yang berperangai pelik atau lebih tepat lagi membencikan mesti ada sebab kenapa dia berperangai sedemikian. Penjenayah-penjenayah yang bunuh-bunuh orang, yang rompak-rogol orang mesti ada sebab yang kukuh. Mungkin hobi di masa kecil. Macam aku dulu, pergi mana-mana, aku selalu tuck-in baju aku. Sebab? Bapak aku polis dulu, dan selalu suruh aku tuck-in.




Tabiat yang aku tak boleh buang sampai sekarang, observasi. Sampai aku dah ketagih. Kalau aku diberi peluang untuk jadi orang lain selama sehari, aku teringin nak mendalami hidup hippies-hippies ataupun orang yang tinggal di tepi-tepi jalan. Mendalami perasaan mereka, wah puitis habis.









ps : Hitler pun mesti ada sebab sendiri kenapa dia jadi kejam selain daripada dia nak jajah dunia.

No comments: