Monday, July 28, 2014

Selamat Hari Raya

"Allahu akbar allahu akbar allahu akbar.." suara takbir berbunyi di speaker mesjid yang kubahnya berwarna biru. Jam baru pukul 7:50 pagi, jemaah belum ramai yang sampai. 


Tssss..ahhhh.. Asap rokok Gudang Garam yang aku beli di pasaran gelap aku hembus pelan-pelan, bagi menikmati sedapnya asap racun di pagi yang sejuk. Biarlah jemaah yang lain masuk dulu, habis rokok nanti, aku follow belakang, desus hati kecilku. Emak dan adik sudah masuk, aku masih dalam kereta, rilek-rilek, hisap rokok. Memandangkan segala kesulitan yang bakal aku alami untuk keluar dari parking mesjid nanti, aku dari minggu sudah dah ambil keputusan untuk parking di luar pagar mesjid. Satu keputusan yang agak mudah.


Kuning, biru, hijau, oren, pink, merah, ungu, macam-macam kaler pakaian hari raya aku nampak jemaah yang sampai. Ada yang muka ceria, ada yang muka gembira tak kurang juga yang muka busuk. Yang paling power, ada brader bawak motor kaler merah, pakai baju melayu kaler merah, bawak anak lelaki dua orang yang semuanya pakai baju melayu kaler merah. 


Asap terakhir aku sedut, hembus. Ahhh. Elok je aku melangkah keluar dari kereta, secara tiba-tiba, proot.


Terkentut, nak kena ambil balik air sembahyang. Ini yang aku malas ni, ini yang aku malas gila ni!

No comments: