Wednesday, June 27, 2012

Kusangkakan dikau genius, rupanya gongang!

Petang tadi aku pergi beramas mesra dengan brader bengkel kereta. Banyak kali la jugak aku pergi situ. Sebab pada pendapat jujur aku, beliau adalah seorang yang genius pabila berhadapan dengan masalah berkaitan kereta. Akan tetapi, segala persepsiku terhadap beliau berubah petang tadi, hancur hatiku. Mengenang dikau. Menjadi. Keping-keping. Setelah. Kau pergi!


"Bro, jarum meter minyak kereta aku kejap naik kejap tak naik ah. Berapa ringgit ha kalau nak tukar dashboard baru?" tanya aku dengan segala hormatnya sidang hadirin-akhirat sekalian.


"Jarum kejap naik kejap turun ah? You punya kereta itu meter digital atau analog?" jawab beliau tanpa segan silu tanpa ngilu di Bintulu halu halu.


Aku tergamam. Aku tergamam. Dan terus tergamam di situ. Gamam senggama-senggamanya.


Dah nama pun jarum, takkanlah meter tu digital pulak! Kau cakap kau genius! Lagipun orang kacak macam aku mana pakai dashboard digital! Terlalu elektronik! Tidakkah kau tahu betapa bencinya aku dengan perkataan "digital"? Perkataan yang dieja menggunakan huruf 'g' tetapi dibunyikan dengan bunyi huruf 'j'!!


Kalau macam tu baik tukar cerita kat TV tu jadi Halimah Gongang!!


No comments: