Wednesday, June 20, 2012

Mawas Si Waras

Mawas, seorang pemuda lewat 20-an, bujang, kurus, tegap, kacak, menyokong Liverpool serta berperwatakan seorang hero. Dia bertugas sebagai kerani di sebuah bengkel motobot di ibu negara.


Pada suatu hari yang agak redup dan berangin, Mawas pergi ke sebuah pasaraya. Pasaraya ini boleh dikatakan agak besar, dilengkapi dengan pendingin hawa, lampu kalimantang di setiap penjuru atap, jubin berwarna cerah serta para penjual yang perangai macam tinja keras.


Dalam perjalanan ke tingkat atas di mana pakaian lelaki dipakaikan ke beberapa buah mannequin, Mawas perlu berhadapan dengan sebuah eskalator. Eskelator yang satunya bergerak ke atas, dan satu lagi bergerak ke bawah, itu sudah pasti.


Mawas naik eskalator yang sebelah kanan. Mata-mata yang memandang tidak diendahkan.


"Aku bukan macam kau semua! Aku bukan kambing biri-biri!! Sampai bila kita semua nak jadi pemalas dan naik eskalator yang betul?! Aku bukan gila! Aku lebih suka berusaha, kalau tidak dipecahkan ruyung manakan dapat sagunya!! Tengok ni, aku naik ikut eskalator yang turun!! Aku berusaha!! Kau semua dah jadi biri-biri!! Pasaraya ni bagi kau gemuk, lepas tu dia sembelih kau dengan harga yang mahal!! Kau tak perasan lagi ke?!"


Bila sampai di tingkat dua, Mawas turun ke tingkat bawah, sekali lagi dengan eskalator yang melawan arah. Ayat-ayat yang sama diulang dengan lantang.


Mawas pulang ke rumah dengan hati yang puas. Diharap mesejnya dapat dicerna oleh mereka yang mendengar.


No comments: