Monday, June 4, 2012

No way José!

Sebelum ni aku ada la baca jugak blog pasal pembongkaran skim MLM oleh saudara Aidid tu. Dari apa yang aku baca, kesemuanya entry yang dia tulis adalah betul. Sebabnya disertakan sekali dengan bukti, bukan main maki hamun carut secara babi buta. Semangat dia tu yang aku puji, kau gila nak tulis entry panjang macam haram jadah, lepas tu korek bukti yang memang betul-betul valid. Semata-mata nak bongkar pasal MLM.


Aku hari tu pergi satu bazar ni. Kiranya bazar ni memang semua orang Melayu yang berniaga. Bazar ni dekat Padang Besar. Aku pun tak tau apasal, tapi bazar ni satu-satunya tempat yang orang luar Perlis suka datang. Kejadah? Mungkin sebab segala jenis periuk, kuali, jersi Siam, pulut ayam serta jaket kulit motosikal. Oh tak lupa juga anak-anak gadis pattani yang kulitnya mulus, wajahnya suci, lenggok bahasanya sopan dan tidak ketinggalan menutup aurat.


Kalau sesiapa yang pernah pergi situ, pasti akan terserempak dengan brader-brader yang menjual krim kulit kat bahagian bawah tu. Selalunya kalau aku pergi memang aku buat bodoh je dangan brader-brader tu sebab heh eleh kulit aku dah mulus serta bertona Mexico, buat apa nak cerah-cerah kan? Tapi, hati itu aku pergi jugak konon-konon hendak dijadikan mangsa oleh brader-brader tu.


Benda first dia start adalah, "Bro!". Sepanjang dia dok promote krim kejadah tu, perkataan "Bro." paling banyak dia pakai, contohnya "Bro, kalau bro pakai krim ni bro, kulit bro akan cerah bro, jom kita try bro." Kepalabutuh kau, I'm not your bro!! Dengan naifnya aku pun biarla dia sapu kat tangan aku, lepas tu dia cakap, "Ha, tengok perbezaan bro, antara tangan bro yang sapu krim ni bro, dengan yang tak sapu bro, yang sapu lebih cerah bro." Ok, fine. Dah nama pun krim, kalau kau sapu kejap, memang la nampak cerah. Apa kau ingat aku bangang sangat?


Aku biar lagi, aku layankan sahaja. Sampailah tetiba dia nak sapu ke muka aku. Oh no way José! Don't cry for me Argentina. Fuck you! Muka aku, aku sorang je boleh pegang. Mana aku tau kot-kot kau tak basuh berak korek hidung garu jubor semua lepas tu nak tempek-tempek ke muka aku. Dengan sopan, aku cakap, "Bang, takpelah bang, saya ta minat." Kau tau dia balas apa?


Dia balas, "BELI LA BRO, INI PRODUK ORANG KITA NI BRO. 100% MELAYU BRO." Heh, sekali lagi, fuck you. Itu adalah modal paling lapok orang jual barang yang aku aku tahu. Aku pun blah dari situ.


Pertama sekali, taktik jual barang yang paling bangang. Kedua, kau ingat aku ni bro kau ke? Ketiga, aku tak nampak pelekat yang mengesahkan ujian klinikan dekat botok krim tu. Kali ketiga, fuck you. Modal "ini produk orang kita" adalah aku sangat menyampah. Kalau dah produk tu pun entah apa-apa, aku kena beli jugak sebab itu 'orang kita' buat? No way Joséphine. No fucking way bak kata orang Barat. 


Dia macam produk doktor cendawan tu lah. Aku tak pasti berapa ramai yang BETUL-BETUL kurus lepas makan produk tu tapi yang aku tahu, member emak aku sendiri mengaku, dia dah habis beratus beribu ringgit beli produk doktor cendawan tu, sampai ke sekarang aku tengok dok gemuk gedempon serupa tu jugak. So? Kena beli jugak?


Dari yang aku baca, entry blog Aidid pasal Skim Amanah Saham 1Malaysia terpaksa dipadam. Malangnya aku tak sempat nak baca pasal masa tu rumah aku takdak internet (babi punya TM lama sangat nak datang pasang kabel). Tetapi, sepanjang aku dok bertenggek depan laptop menjegilkan mata membaca entry dia yang sebelum-sebelum tu, aku tak rasa dia bercakap kosong. Takkanlah sebab ada pihak-pihak yang tak puas hati atau nak tutup lubang sendiri pasal skim tu, entry tu kena padam? Peduli apa aku Aidid tu pro atau anti kerajaan. Yang penting bukti.


Aku berharap ada yang sempat screen capture entry tu, sebab aku nak baca hoi.




Entry ni memang takdak hala tuju, saja aku nak cerita pasal brader penjual krim muka tu, lepas tu terbabas masuk cerita blog Aidid lepas tu aku rasa nak berak kejap. Bro!


No comments: