Tuesday, June 9, 2015

Kerepek misteri

Tadi aku pergi makan nasi ayam, sebelah kedai suratkhabar dengan majalah-majalah ilmiah tu. Alah yang depan kedai jual minyak rambut shaver mentos dengan panadol tu. Kalau jalan depan sikit lagi dari kedai tu, ada kedai makan satu lagi. Ha kat situ. Boleh la tahan.

Lepas tu aku ternampak makcik tua sorang, duduk bersila depan bank, jual kerepek. Teringat arwah tok aku, sebab tok aku dulu masa dia tua, memang dia tua betul, macam makcik tua tadi tu la. Lagipun tok aku dah nama pun tok, mesti la tua takkan muda pula jarang jumpa tok-tok yang muda kecuali pondan-pondan yang selalu guna kata ganti diri tok dan nok.

Aku nak cerita betapa pentingnya elemen "place" dalam 4P strategy dalam teknik pemasaran. Lagi tiga adalah Price, Product dan Promotion.

Makcik tu jual kerepek. Harga murah, produk cantik dah kerepek semua orang makan kerepek mana ada orang tak makan kerepek orang bodoh je tak makan rasanya, promotion tu mungkin la kau boleh tawar-menawar beli 10 dapat harga murah ke.

Orang pergi bank, ambil duit. Selalunya, ATM paling bangang pun keluar duit RM10. Dan, selalunya yang keluar duit kertas RM10 ni, selalunya memang dia keluar habis terus duit dalam bank, memang tinggal ngam-ngam minimum balance dalam tu, aku tahu sebab aku selalu buat, kau jangan buat-buat tak tahu kau pun selalu buat eleh berlagak macam kaya sangat.

Dah tu, kalau duit not paling kecik adalah RM10, dan orang tu memang sengkek, kau ingat dia nak beli ke kerepek tu? Tak le susah pula nak tunggu duit baki dengan prasangka yang berbaur "Makcik ni mesti tak ada duit kecik habis takkan aku nak suruh dia pergi tukar duit kat kedai lain pula kerepek-kerepek dia sapa nak jaga sementara dia pergi tukar duit? Kalau kedai lain pun tak ada duit kecil habis takkan aku nak korbankan RM10 aku semata-mata untuk kerepek takkan aku nak minta balik duit RM10 aku dan pulangkan balik kerepek dia apa pula pandangan orang umum terhadap aku nanti apa natijahnya?"

Lokasi tu, tak strategik. Makcik, makcik. Pindahlah ke kedai yang jual minyak rambut shaver mentos dengan panadol tu, kedai tu orang selalu dapat duit baki kecik-kecik, kira ada la juga prospek untuk orang membeli tanpa banyak fikiran.

Satu lagi, macam mana boleh wujud seoarang makcik tua, menjual kerepek sambil bersila atas lantai, di zaman "serba maju dan canggih serta berpendapatan tinggi" sekarang ni? Zakat mana zakat? Jabatan Kebajikan mana Jabatan Kebajikan?

Berpendapatan tinggi kunun, kununnyelah sampai bila-bila.


No comments: