Thursday, May 16, 2013

Hari Guru

Sebenarnya hari ni hari ni Hari Guru. Atau pun ada orang panggil Hari Cikgu. Yang lain-lain panggil Hari Pendidik. Padahal sama je maksud dia tu.


Guru ni macam ada orang cakap macam sebatang lilin. Membakar diri untuk menerangi hidup anak-anak murid. Bukanlah maksud dia kau kena bakar guru kau baru kau boleh jadi pandai. Maksud dia, guru ni banyak berkorban, dari segi fizikal dan mental. Lagi-lagi kalau anak murid macam aku, terseksa mental guru tu aku rasa.


Tapi, aku rasa guru ni lebih kepada macam kipas. Pusing-pusing dan memeningkan kepala supaya anak-anak murid boleh bersenang-lenang. Kalau tiba-tiba kipas tu rosak, mula lah anak-anak murid panas dan bising-bising komplen kejadahlah kipas ni tak berpusing. Padahal kipas nyonya yang selalu ada dalam cerita kungfu dulu-dulu tu ada ja, tapi tu lah, resam anak murid sekarang, semua nak pakai kipas letrik.


Aku akhiri entry yang penuh dengan pelir--perlian maksud aku, dengan satu laungan yang padu ke udara,


SELAMAT HARI GURU SEMUA!

No comments: