Monday, January 25, 2010

Kapal kopi api, baru betu-betul kau

Berpeluh badan aku makan sambal daging tadi (tapi sedap), lencun abeh, hidong pun berair je sampai melimpah masuk nasi (masin nasi aku). Makan depan ceghita 'Tujuh ke Lapan' (Sept à huit), ala-ala berita sikit, tapi lebih kepada berita yang menarik dan luar biasa.

Bayangkan pergi main ski

  • 35 000 euro sehari (ya, tiga puluh lima ribu euhuro)
  • chalet juga 35 000 euro sehari 
  • kalau bosan malam-malam pegi clubbing aku tak hengat berapa euro tapi dalam lingkungan ribu-ribu euro la jugak
  • makanan pun mahal-mahal celaka, kalau tak ribu-ribu, tak sah (batal, kena buat sekali lagi)

Babi mahal, korang akan kata. Itu la yang terkeluar dari mulut aku time tengok liputan pasal setesyen ski paling mahal kat France tadi. Korang akan kata lagi, ada ke orang yang sanggup bayar semahal tu, dan ya memang ramai yang habeskan duit kat situ (jutawan-jutawan je la, orang macam korang memang tak mampu, aku short 34 500 euro je lagi).

Korang akan kata lagi, wujud ke tempat macam tu, dan ya, wujud. Nama setesyen ski yang mahal nian tu adalah Courcheval kat Savoie, France.  Dorang cakap tempat tu mahal sebab salji-salji kat situ ditenun oleh perempuan Italy yang matanya buta, mulutnya bisu, telinganya pekak dan mempunyai empat ekor beruang peliharaan (biar betul, ke aku salah paham apa yang dia cakap kat tv tadi?).

Selalunya akan ada dua atau tiga berita dalam rancangan tu, tapi lepas liputan pasal setesyen ski ni, dorang buat liputan pasal sorang makcik yang ada hutang patploh ribu euro, anak dia kena bunuh ke hape entah.......bla bla bla. Bosan. Tutup tv, bertenggek depan laptop main Facebook (main?) sambil baca nota untuk kelas esok.

ps: Sapa suruh minum kopi malam-malam, kan dah tak boleh tido.

No comments: