Monday, September 2, 2013

YNWA

Sebenarnya aku minat bola sepak. Aku mula minat bola sepak sejak dari bangku sekolah lagi. Bukat takat bangku sekolah, papanhitam sekolah, meja kayu sekolah, kapur sekolah, tak lupa juga tingkap sekolah. Memang betul-betul aku mula minat dari sekolah. Sekolah rendah.


Masa aku menetap di Pulau Pinang dulu, dekat Seberang Prai, masa tu aku sekolah rendah. Orang Pulau Pinang ni pelik sikit, pesen terbahagi kepada dua, satu bahagian pulau, satu lagi bahagian seberang, itu pasal aku kena tulis tadi yang aku dulu menetap di seberang. Perangai serupa assabiyah. Ha, masa aku menetap kat Pulau Pinang (geng seberang) dulu, aku minat gila dengan pasukan bola sepak Pulau Pinang. Masa tu power juga team Pulau Pinang. Liga bola sepak Malaysia pun masa tu ditaja oleh Dunhill, power sungguh! 


Kali pertama aku berkecimpung dalam bola sepak antarabangsa adalah pada tahun 1998. Piala Dunia di Perancis. Aku sokong Brazil masa tu, maklumlah, masa tu pasukan yang paling power pun Brazil. Bila final Piala Dunia 1998 tu, aku siap bangun pukul 3 pagi, sebab nak tengok final. Kecewa betul aku bila Brazil main macam taik pagi tu, marah betul aku dengan Zidane masa tu. 


Bila masuk MRSM, aku mula kenal apa itu English Premier League. Match pertama yang aku tengok, bukannya match EPL, tapi match UEFA Cup (kini dikenali sebagai Europa League), antara Liverpool dan Marseille (kalau tak silap). Masa tu la aku jatuh hati ke Liverpool. 


Lepas tu semalam, Liverpool menang 1-0 dengan pasukan kerdil dari Manchester. Kesian betul pasukan kerdil tu, pesen tak reti main bola sepak. 


You'll never walk alone brader you'll never walk alone! 



No comments: