Monday, October 1, 2012

Sebuah kisah tragis

Sedang Ramli berjalan-jalan menaiki kereta Perodua Myvi kaler kuning di tengah bandar, Ramli lapar. Dengan cepat, Rami menukar destinasi GPS Tom-tomnya ke alamat Restoran Pujangga yang terletak lebih kurang lagi dua puluh minit perjalanan. Itu kalau naik kereta, kalau berjalan kaki, perjalanan akan jadi sejam setengah. "Jalan stret sahaja", suruh suara di sebaik GPS itu.


Ramli dengan senang memandu dengan arah stret. Biarpun kereta Myvi itu mampu meluncur sehingga seratus sembilan puluh kilometer sejam, namun Ramli lebih senang dengan kelajuan enam puluh sahaja. Biar lambat katanya. Asalkan selamat, katanya lagi. Malam itu tak banyak kereta di atas jalan, mungkin kerana malam ini ada perlawanan bola sepak antara Malaysia dan sebuah negara Eropah di televisen. Ramli tak minat bola sepak, Ramli cuma minat hoki (perempuan) dan bola tampar (juga perempuan). Bola sepak perempuan kadang-kadang Ramli tengok jugak.


Sedang meluncur dengan kelajuan sederhana, Ramli eksiden. Sebuah lori kontena dengan muatan bahan-bahan pembinaan yang terdiri daripada konkrit, batang besi, lantai marmar serta kipas siling melanggar Myvi Ramli dari arah tepi sebelah tempat duduk Ramli. Kereta Ramli diseret sejauh kira-kira seratus meter sebelum lori kontena dan kereta Myvi yang sudah bersetubuh itu terhenti.


Suasana sunyi seketika. Ramli tersepit di dalam di bahagian tempat duduknya. Sementara lori kontena tadi berundur dan melarikan diri dengan membawa bahan pembinaan tadi. Ramli duduk senyap. Orang ramai yang berada berdekatan dengan serta-merta berlari-lari anak ke arah kereta Ramli. Ada juga dua tiga orang yang tidak lari kerana gemuk. Yang gemuk ini hanya berjalan-jalan laju. Bukan apa, takut bergegar Bumi jikalau terlalu ramai antara mereka yang gemuk ini berlari serentak.


Kereta Ramli dikerumuni. Ibarat semut mengerumun sisa tumpahan air kokakola di lantai, ibarat perempuan di pesta jualan murah, ibarat lelaki di pusat coli pasaraya berekon. Ramli masih tidak sedarkan diri. Terdapat juga dua tiga orang di situ yang menulis status di Facebook berupa "Ada eksiden!".


Sedang mereka berusaha untuk membuka pintu kereta Myvi itu dan mengeluarkan Ramli yang tersepit, datang lagi sebuah lori kontena. Kali ini ianya membawa peralatan memasak seperti kuali, periuk, sudip, spatula serta garfu plastik. Pom! Kereta Myvi serta orang ramai di situ dilanggar dengan kuat. Terperosok mereka semua di bawak lori kontena itu. Darah memancut-mancut menyelubungi permukaan jalan, kereta Myvi yang kali kedua dilanggar itu remuk hancur. Ramli yang di dalam turut hencur.


Mungkin sudah menjadi trend, lori kontena itu turut berundur dan beredar dari tempat kejadian. Suasana sunyi dengan mayat-mayat bergelimpangan, kaki-kaki putus, tangan-tangan hancur serta tengkorak kepala yang terbelah dua.


"Sila buat pusingan U jika keadaan mengizinkan. Sila buat pusingan U jika keadaan mengizinkan. Sila buat pusingan U jika keadaan mengizinkan. Pandu. Pandu." terdengar akan suara GPS.


Jadi belilah GPS buatan Malaysia kami yang tahan lama! Biarpun dilanggar dua kali, tetap berfungsi! Kini dilengkapi dengan suara berupa loghat utara! "Hang bawak kegheta hang stret ja. Lepaih nampak trepik light, hang kono kighi. Jangan dok laju sangat!"



No comments: