Thursday, August 30, 2012

Jeritan panggilan Ilahi

Pagi tadi dalam pukul tujuh pagi aku dikejutkan dengan satu bunyi. Bunyi perlanggaran kenderaan. Maka aku terloncatlah dari katil kerana terkejut beghok. Memandangkan rumah aku memang ngam-ngam depan jalan besar di Perlis, maka memang mudah untuk terjaga di awal pagi bila terdengarkan bunyi ekzos kereta, bunyi ekzos moto ataupun bunyi hon bas ekspres. Hidup di kawasan ini memang jam penggera boleh diabaikan.


Maka dengan kuriusnya, aku bangun setelah kedengaran bunyi impak perlanggaran tersebut. Sesaat selepas perlanggaran, aku dengar bunyi seperti manusia meraung. Kesakitan. Aku pada mulanya sudah tidak sedap hati, bukan hati sahaja yang tidak sedap, malah segala organ juga tidak sedap. Mula terbayang babak manusia terputus tiga akibat eksiden serta darah terpancut merata atas jalan.


Dengan lafaz bismillah, aku pergi ke tingkap bilik. Bunyi meraung masih kuat. Aku terhendap-hendap mencari sumber bunyi. Sangkaan serta babak yang dimainkan dalam kepala otak aku tadi ternyata meleset. Meleset gila babi ah. Aku nampak anjing. Anjing yang baru dilanggar. Sedang meraung kesakitan. Sayup-sayup aku nampak badan beliau berdarah, hanya kepala serta mulut yang bergerak-gerak, ibarat kau ambil seekor keli, lepas tu pergi letak atas jalan tar yang panas.


Selama aku berdiri di tepi tingkap. Selama tu lah jugak mata aku terpaku ke arah anjing yang sedang nazak itu. Suaranya yang seakan-akan meminta belas kasihan mana-mana pemandu supaya membatunya begitu sesuatu. Aku tak dapat gambarkan bagaimana perasaan tatkala mendengar suara itu. Perasaan kasihan, perasaan sedih, perasaan seram, perasaan tidak berguna, perasaan kosong serta perasaan marah (terhadap pemandu babi yang pagi-pagi lagi dah pecut).


Lepas lebih kurang sepuluh saat meraung kesakitan, arwah pun pergi meninggalkan kita selamanya. Mati sahaja anjing itu, suasana bilik sunyi biarpun ada empat lima malaun yang masih memandu laju biarpun jalan di situ ada garis-garis kuning tersembul keluar yang bila kau laju sikit kereta kau akan bergetar dan memberikan impak kegelian kepada punggung.


Tidak semena-mena datang seorang orang putih yang berbaju cokelat, berseluar pendek serta bertopi. Apa yang aku lihat memang luar biasa. Orang putih itu melutut di sebelah bangkai anjing tadi lalu terbang ke angkasa dengan berkata "Wurf wurf wurf wuuuurf...". Aku yang tadi menggigil terus terasa nak berak.


Tapi kesian doh anjing tu. Aku yang selalunya bangun pagi akan steady, tetiba pagi ni aku bangun dengan keadaan menggeletar. Satu badan menggigil. Nak berak pun aku dapat rasa tinja aku bergetar-getar sebelum mencecah dasar mangkuk tandas. Suara anjing tu memang ada sesuatu. Orang putih cakap macam wake up call.


Kau bayangkan kau anjing. Maksud aku anjing tesebut. Kau keluar pagi-pagi nak pergi kerja atau ke kelas. Lepas tu masa melintas jalan, kau kena langgar. Kau terjerit-jerit minta tolong dalam kesakitan. Sorang pun tak peduli, malah ada yang cakap "Mampoih pi kat hang!". Selama sepuluh saat kau menjerit kesakitan. Lepas tu kiok, ke rahmatullah.


Bila bercakap soal binatang yang ditimpa kecelakaan, aku memang akan tersentuh, mungkin kerana aku juga binatang? Ah binatang lah kau.


Perenggan pasal orang putih datang melutut memang fisyen. Perenggan lain adalah kisah benar.




Wurf! (maksud dia berhati-hati atas jalan raya).

Monday, August 20, 2012

Teori kemalangan

Kiranya ini teori konspirasi la jugak. Tapi peduli apa aku. Selalunya bila kemalangan, orang akan tanya dulu, "Bangsa mana?". Lepas tu dalam kepala masing-masing dah ada kesimpulan sendiri kenapa kemalangan tu berlaku, berdasarkan bangsa.


Kalau bangsa india. "India eksiden? Takda lain mabuk la tu!"


Kalau bangsa cina. "Cina eksiden? Takda lain bawak laju la tu!"


Kalau bangsa melayu. "Melayu eksiden? Aku dah agak dah. Jalan tu 'keras'! Lepas ni memang aku tak pakai dah jalan tu. Banyak hantu kacau."




Macam dulu kat Perlis popular dengan kereta Kancil warna putih tetiba muncul depan kereta. Sampaikan ramai yang lalu situ terbabas masuk sawah padi. Entah betul entah tidak.

Saturday, August 18, 2012

Selamat Hari Raya

Belum pun yang simpan mohor besar tu keluar TV, semua dah tahu bahawa esok raya. Macam tahun-tahun sudah jugak. Jadi yang simpan mohor tu keluar TV sekadar cukupkan syarat. Memang tak ada unsur saspen langsung bila nampak wajah beliau.


Jadi di kesempatan ini serta kesempatan-kesempatan yang lain, aku nak mengambil kesempatan untuk mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri.


Rasalah ketupat ini, dengan rendangnya sekali. Sudilah rasa kuihku, pilihlah yang mana satu. Saya pilih apam dan bahulu-bahulu mu!


Hai. Di hari begini. Kita bersalam. Salaman.

Thursday, August 16, 2012

Mengomen komen

"Tak patut betul. Sepatutnya beliau tolong orang yang lebih susah. Bukannya tolong orang yang tak berapa susah tu. Tak patut betul." -komen A.


"Janganlah dengki dengan penjawat awam seperti kami. Kami juga berhak dapat bonus. Rezeki dah ditetapkan masing-masing. Janganlah dengki." -komen B.




Itu komen-komen dekat ruangan komen dalam suratkhabar. Aku pula bertindak selaku pengomen bebas, ingin komen pasal komen-komen terbabit, iaitu komen A dan komen B.


Berkaitan komen A. Aku tak faham. Ini yang jenis semua benda dalam dunia ni, nak kena ikut kepala otak beliau. Benda tu bukannya salah pun. Tapi disebabkan kepala otak beliau punya lah bangang, lantas dikatakan salah. Kalau ikut firasat beliau, kau kena cari orang paling susah dalam Malaysia, dan orang itu yang patut ditolong. Orang yang senang sikit dari orang yang paling susah dalam Malaysia tu, kita abaikan. Aku nak tanya jugak kepada A ni, berapa ramai dah orang susah yang beliau tolong?


Berkaitan komen B pula. Tak tahu pula aku ada yang pertikaikan isu bonus penjawat awam. Kalau ada juga, maknanya beliau paling bangang. Betul lah kata B, tak payah lah nak dengki. Bukannya kau jadi lagi kaya pun kalau kau dengki. Memang penyakit masyarakat dunia, tak boleh tengok orang senang sikit, mulalah nak berbunyi.




Sekian komen kepada komen dari pengomen bebas yang paling kacak serta bermutu tinggi abad ini dan abad-abad seterusnya.



Tuesday, August 14, 2012

Tempat paling mistik

Aku nak tulis pasal tempat feveret aku. Tempat ini adalah tempat di mana ketenangan senang dicari, tempat di mana buah-buah fikiran senang dijumpai, serta tempat di mana bunyi mengerang senang didengari.


Ya. Jamban.


Jamban adalah satu tempat yang mistik. Jamban adalah tempat di mana manusia, jin dan syaitan dapat berkumpul secara berjemaah. Kepada penghisap rokok, jamban adalah tempat paling ideal untuk melampiaskan nafsu terhadap asap. Sekaligus memberi makan kepada jin.


Sepanjang hidup kau, pernah tak kau terfikir, mengapa segala jenis mangkuk jamban di dalam dunia berwarna putih? Jamban dekat Perancis, Sepanyol, Jerman, Andora serta Scotland, benar, semuanya warna putih. Hampa la juga perasaan apabila jamban tiada kaler-kaler.


Mengikut sumber, jamban dicipta dengan kaler putih agar jamban kelihatan bersih. Itu pun kalau kau selalu cuci la. Kalau malas cuci, yang putih akan jadi kaler jingga dan kekuningan. Macam seluar dalam kaler putih. Lebih kurang macam tu la. Supaya bila kau masuk jamban, keterujaan nak berak tu tak hilang tatkala melihatkan jamban putih suci bersinar. Cuba bayangkan jamban kaler hitam. Bernafsukah kau mahu berak?


Aplikasikan konsep jamban di dalam hidup. Kalau lepas ni ada yang cakap "Woi muka serupa jamban!", lemparkan senyuman seraya berkata, "Terima kasih. Susah-susah je puji mukaku yang putih suci bersinar ini. Barakah air semayang lah katakau."


Muka serupa jamban itu boleh ditoleransi. Tetapi mulut berbau jamban itu tidak.

Friday, August 10, 2012

Lawak kasaq baqhang

Satu hari, aku serta dua lagi rakan sedang berborak-borak mengenai hal-hal yang langsung tiada faedah. Sudahlah tiada faedah, tiada guna pula tu. Bayangkan betapa kosongnya borak-borak kami bertiga. Jadi ianya dinamakan borak kosong.


Lalu, terjadilah satu perkara yang kelakar. Aku rasalah. Kalau kau rasa tak kelakar pun apa aku peduli. Aku akan hanya pura-pura peduli, namun hakikatnya aku langsung tidak peduli. Langsung tidak. Ada tiga watak di dalam perbualan yang bakal aku tulis. Mari namakan mereka sebagai Ali, Ah Chong dan Muthu sebagai langkah 1Malaysia. SATU!!!!!! Malaysia!!!!




Ali : Kalau kau nak beli kondom maknanya kau kena order saiz XXS.


Ah Chong : Kondom saiz XXS tu aku dah curi kau punya masa bermesra dengan sepupu kau hari tu.


Ali : Sepupu aku semua lelaki. Kau suka bermesra dengan lelaki eh?


Muthu : Kau ni Ah Chong. Dasar orang bernama Ah Chong, semua sama. Suka bermesra dengan lelaki.




Ini orang panggil berbalas jenaka. Kira macam berbalas pantun, cuma kau kena cari idea balik untuk balas jenaka tu dengan sepantas kilat.


Oh ya, watak Ah Chong dalam perbualan di atas dimainkan oleh orang yang nama beliau seakan-akan seorang ketua parti pembangkang.


Aku bukan Ali.

Pandelela Rinong Pamg!

Pandelela menang gangsa hoi menang gangsa hoi menang gangsa hoi hoi hoi.


Selaku pembawa bendera wanita pertama Malaysia, beliau juga adalah wanita Malaysia pertama yang memenangi medal di Olimpik.


Power.


Seorang panda yang mampu melakar sejarah.

Wednesday, August 8, 2012

Oh balik kampung

Whoa oh oh oh oh oh, my lucky strike. ah. Whoa oh oh oh oh oh, my lucky strike.


Dalam tak dalam intro entry kali ni? Haa, itu lagu Lima Manusia Maroon. Whoa oh oh oh oh oh, mu lucky strike. Sedap lagu ni, cumanya aku tak hisap lucky strike, kadang-kadang bila aku bernyanyi girang diiringi suara Adam Levine tu, aku tukar Lucky Strike jadi Marlboro, macam ni, Whoa oh oh oh oh oh my marlboro. ah. Whoa oh oh oh oh oh, my marlboro.


Aku bukan nak cerita pasal rokok mahupun pasal lagu. Aku nak bercerita pasal cerita-cerita yang langsung tiada faedah. Cerita pasal suasana yang semakin meriah sekarang, contohnya.


Kemana sahaja aku pergi sekarang, pasti ada lagu raya. Ada satu lagu raya ni langsung tiada kaitan dengan raya tetapi tetap dinobatkan sebagai lagu raya. Lagu Balik Kampung oleh Sudirman. Cuba kau bagi satu susunan lirik dalam lagu tu yang menggambarkan suasana perayaan. Memang langsung tiada. Cerita sebenar adalah perjalanan balik ke kampung yang ditemani oleh nun menghijau gunung ladang dan rimba serta langit nan tinggiƧ bertambah birunya dan juga deru angin yang turut sama berlagu. Oh balik kampung. Lepas tu ada wajah-wajah yang ku sayang satu-satu tersemat di kalbu. Oh balik kampung.


Ada kaitan dengan raya? Tiada. Tapi tu lah, lagu ini paling berkesan untuk naikkan semangat pelajar serta pekerja yang ingin pulang berhari raya, selalunya ke kampung. Aku dulu nak balik jauh-jauh pun mainkan jugak lagu ni sebelum naik kapal terbang. Semangat tu dia naik semacam.


Cumanya, aku ada masalah sikit dengan lagu ni. Part yang dia cakap "Perjalanan jauh tak kurasa."


Kalau ikut Einstein (peh Einstein terus), teori relativiti, kalau kau dah lambat ke satu-satu acara, kau akan rasa masa berlalu terlalu cepat, dan bila kau dah sampai ke acara tu dan kau menyampah gila babi dengan acara tu, kau akan rasa masa terlalu lambat berlalu. Itulah relativiti, secara kasar. Masa lima minit akan kau rasakan cepat atau lambat berdasarkan tafsiran diri masing-masing.


Berbalik kepada "Perjalanan jauh tak kurasa" tadi, aku rasa salah. Mana ada orang nak balik kampung jauh-jauh untuk beraya lepas tu beliau rasa 'tak kurasa'. Sah-sah lah beliau akan rasa lama gila babi perjalanan tu sebab ada "wajah-wajah yang kusayang satu-satu tersemat di kalbu". Kecualilah kampung beliau jenis sebelah rumah, itu memang takkan rasa apa pun, rasa menyampah lagi ada la kot.


Haah aku tipu bila aku cakap aku bukan nak cerita pasal lagu. Alah, kau bukannya ingat pun aku tipu tadi.


*siul siul siul siul* can you blow my whistle baby whistle baby.



Sunday, August 5, 2012

Badminton pasca-perlawanan akhir

Maka berakhirlah perlawanan Bulu-bulu Terbang sebentar tadi. Keputusan tak payah lah nak ulang dekat sini. Aku dah nampak bayangan emas pertama dalam sejarah Olimpik untuk Malaysia, bayangan aku berdiri dengan bangga depan TV sambil mendengarkan Negaraku dimainkan buat kali pertama di Olimpik, banyangan aku sendiri yang menitiskan air mata kegembiraan untuk emas pertama di Olimpik, bayangan Lee Chong Wei mengakhiri Olimpik yang mungkin bakal jadi Olimpik terakhir beliau dengan seketul emas, bayangan suratkhabar dalam dan luar negara memaparkan detik sejarah emas pertama buat Malaysia.


Macam-macam bayangan lah. Malangnya tewas. Sipi-sipi. Kalau tewas dengan jurang mata empat atau lima memang takkan frust sangat, ini memang dah dekat.


Aku frust sangat bukan pasal apa, pasal Chong Wei main cantik. Ini rasanya kali pertama aku tengok beliau main sambil jerit-jerit, sebelum ni muncung senyap ja. Serupa kena sampuk jin badminton. Aku faham la jugak perangai beliau tadi sebab ini aku rasa Olimpik terakhir beliau. Dan aku tak nampak lagi mana-mana atlet yang mampu bawak balik emas, perak ataupun gangsa untuk temasya Olimpik yang depan-depan. Ada? Siapa?







Sedih tu tetap sedih. Tetapi melihat dari sudut positif, kurang-kurang Malaysia ada satu pingat, biarlah pingat perak sekali pun. Cuma sekarang yang tinggal, mencari bakat-bakat baru, lepas tu bakat tu digilap menjadi kelas dunia, lepas tu orang-orang atas macam KOAM, BAM, dan kejadah lagi berhenti bergaduh macam budak tadika. Takda siapa pun peduli kau nak gaduh tapi tugas kau adalah menggilap bakat baru, bukannya bertekak di ruangan belakang surat khabar.


Sebenarnya, dari yang aku nampak, kita nak sangat menang emas sebab tiga ja,

1. Sebab kesian kan Chong Wei yang tak pernah genggam emas di Olimpik
2. Sebab ikut orang lain yang nak jugak Malaysia menang emas, takda pendirian
3. Sebab aiskrim bodo


Yang nombor 2 tu lepas Chong Wei kalah, dia tak akan rasa apa-apa. Yang nombor 1 tu sah-sah akan sedih. Yang nombor 3 tu boleh pi mampoih melingkop buang.


Lee Chong Wei adalah hero aku sampai mati. Kau tak setuju aku peduli apa. Zero. The amount of fuck that I give.






Badminton pra-perlawanan akhir

Sebentar lagi jam lapan waktu Malaysia, bakal berlangsung pertarungan epik antara Abang Besar Berkumis dari negara Tembok Besar dan Abang Kurus Bercincin dari negara Dijanji Tetapi. Pertarungan akhir ini sudah diduga oleh rata-rata peminat permainan Bulu-bulu Terbang.


Sebelum ke pertarungan yang dikatakan bakal merobah dunia, ada baiknya jika kita sama-sama mendalami sedikit-sebanyak tentang Bulu-bulu Terbang, Abang Besar Berkumis serta Abang Kurus Bercincin.


Bulu-bulu Terbang adalah permainan yang dicipta sekitar tahun 383 oleh seorang pengembala biri-biri di Teluk Anson. Tahun itu dikatakan kemelesetan dunia paling hebat. Harga sebotol yogurt perasa jambu adalah RM 90 manakala harga ansuran kereta paling murah pula adalah sepuluh ribu ringgit sebulan. Begitu hebat, bukan? Jadi pengembala biri-biri tersebut yang hanya mahu dikenali sebagai Zokples Kembong mencipta permainan Bulu-bulu Terbang.


Permainan ini pada mulanya melibatkan dua orang pemain serta seekor biri-biri. Biri-biri akan dilambung ke arah pemain yang satu lagi sampailah biri-biri itu mencecah tanah lalu mata diberi. Namun ianya tidak bertahan lama (tiada unsur lucah), kerana saban hari ada sahaja biri-biri yang mati akibat hentakan ke kepala yang dasyat. Oleh yang demikian, Zokples Kembong menrevolusikan Bulu-bulu Terbang kepada penggunaan bulu biri-biri, di mana ianya digunapakai untuk membina bebulu tangkis masakini.


Bergerak ke Abang Besar Berkumis. Rata-rata makhluk di Negara Dijanji Tetapi membenci beliau. Bahkan pepijat, beluncas serta memerang tempatan turut membenci. Dijangka malam ini beliau akan diherdik dari sebalik kaca TV. Boo. Boo. Sudahlah misai beliau sebegitu buruk nak mampus.


Akhirnya, Abang Kurus Bencincin. Beliau adalah hero segenap umur serta warna kulit. Walaupun baru pulih dari kecederaan terpeleot buku lali tempoh hari, namun beliau tampak cargas, secargas beruang di Kanada. Kamon Datuk. Kamon.


Sekian pra-perlawanan Bulu-bulu Terbang, saya yang super kacak akhiri laporan saya dengan serangkap pantun kurang ajar,


Kalau ada sumur di ladang,
Boleh kita menumpang mandi;
Kalau betul Lee Chong Wei yang menang,
Janganlah Kak Rosmah memeluk lagi.


Janganlah Kak, jangan.

Friday, August 3, 2012

Identiti terbongkar!

Kahkahkah, terbongkar identiti sebenar aku. Gambar aku cilok dari fesbuk kakak kawasan (ryeaffan.blogspot.com). Demyuuuuuh!!


Thursday, August 2, 2012

Pelupa

Sudah. Maafkan aku. Segala silapku. Dan bila. Kau tetap bisu. Ah pergi cakap dengan orang bisu siapa suruh. Macamlah kau paham bahasa isyarat pun. Sebenarnya aku tengah sahur ni, awal bukan? Biasalah orang super kacak memang bangun sahur awal.


Ada apa denganmu? Aku tengah menaip sambil mendengar lagu, tu yang kadang-kadang tertaip lirik dan aku sifatku dan aku khilafmu dan aku cintaku. Serabut jugak menaip sambil dengar lagu ni. Serius serabut tapi mengapa kau tak berubah ada apa denganmu woo hoo.


Aku ada benda nak cerita ni sebenarnya tapi tu lah, semenjak meningkat dewasa ni aku jadi pelupa. Macam tadi lah, aku ada benda nak cerita so freaking bad buy all of the things i never had. Tapi aku dah lupa apa aku nak taip tadi. Aku rasa inilah benda yang kucing aku selalu alami, beliau selalu beriya-iya masuk bilik aku, lepas tu beliau termenung kejap lantas berambus keluar. Aku agak beliau ni pun pelupa jugak apa sebenranya motif sebenar beliau masuk bilik aku kalau sekadar ingin termenung kejap sesaat. Kesian jugak forbes magazin smiling next to oprah and the queen.


Ha tengok, aku dah ingat dah aku nak tulis apa tadi. Aku nak tulis pasal kucing aku pelupa. Sudah mabuk minuman ditambah lagi judi masih saja abang tergoda janda kembang tak sudi ku tak sudi. Eh babi siapa pergi download lagu dangdut dalam laptop aku ni setan?